woensdag 16 juni 2010

For the first time...

----- 13th June 2010 -----
[6:30 A.M.]
Vandaag was het zover. Om 4 uur ('s morgens ja!) ging de wekker, vervolgens stond ik om 4:50AM, volgepompt met adrenaline voor de Dispatch balie op het Sabena Airline Training Center. Hier ging ik mij melden voor de allereerste vlucht die ik zou gaan maken.
Ben: 'Good morning, sir. My name is DKOP and I fly at 6:30 with Alex.'
Dispatch: 'Morning, let's see... Ah there you are! You'll be flying 81J'


Aanschouw hier het rooster! Het rode lijntje is mijn vlucht. (Alleen dit rooster is van mijn eerste vlucht die helaas gecanceld werd!)

Zo makkelijk gaat dat hier. Binnen enkele seconden vertelt de Dispatch-medewerker welk vliegtuig je mag vliegen. (De 81J zijn de laatste 3 karakters van het complete 'callsign' van het vliegtuig, namelijk N4181J.) Vervolgens kun je beginnen aan de flight preparation, oftewel de Mass and Balance, Weather en 'Squawk-book' controle.
Bij Mass and Balance reken je de massa's en balansen in het vliegtuig uit en controleer je of alles binnen de limieten valt. Voor het weer raadpleeg je vervolgens de computers waarvandaan alle informatie te halen is over het huidige weer en de voorspellingen. Ten slotte kijk je in het 'Squawk-book' om te verifiëren dat het vliegtuig alle noodzakelijke maintenance (onderhoud) heeft gehad en dat alles daadwerkelijk is afgerond.

Na dit proces te hebben doorlopen is het wachten geblazen. Wachten op 'approval' van je instructeur zodat ik de sleutel van N4181J van de Dispatch-medewerker mag ontvangen. Om 6:15 uur was het zover en begaf ik mij op weg naar de Sabena Ramp, waar de Piper Archers geparkeerd staan.

Bij het vliegtuig aangekomen begon ik met de walk-around: een essentieel onderdeel van de vluchtvoorbereiding. Hierbij controleer je namelijk de status van het vliegtuig, denk hierbij aan het controleren van het landingsgestel, het oppervlak van de vleugels, het cockpit-raam, de landing lights, brandstof hoeveelheid en zuiverheid, oliepeil en nog veel meer.

Na de walk-around begint het werk in de cockpit. Headset aansluiten, stoel goed positioneren, knee-pad om je been vastsnoeren en zorgen dat je alle benodigde spullen binnen handbereik hebt, wat niet echt een probleem zal veroorzaken aangezien zelfs de spullen achterin het vliegtuig binnen handbereik zijn, voordat je begint met de flows. Deze lange lijst met checks zorgt ervoor dat je alle instrumenten en 'controls' in het vliegtuig hebt gecontroleerd voordat je gaat vliegen.



Nadat alle voorbereiding is afgerond start je de motor. Zodra de motor start gaat het gevoel door je heen: 'Ik ga straks echt de lucht in!' Na weer een reeks checklisten begon in te taxiën richting de 'runway'(landingsbaan).


Pilot in Command (oftwel: ik!): 'Falcon Tower, Archer 4181J, holding short runway 22 right, ready for departure.
Air Traffic Control: 'Archer 4181J, line up on runway 22 right, cleared for take-off.'


Beheerst laat ik de remmen los en glijdt het vliegtuig de runway op, de neus lijn ik kaarsrecht uit op de middenlijn van de runway en dan duw ik de throttle compleet naar voren! 'Full Power!'
'Power checked'
'Speed checked'
'Speed 60 knots, rotate'
Die laatste 'call-out' is het teken om de neus van het vliegtuig een klein stukje omhoog te trekken. De lift bouwt zich op onder je vleugels. De horizon verdwijnt onder de neus van je vliegtuig. Je bent los! Wat een kick geeft dat! Voor het eerst betrad ik het luchtruim in de Piper Archer.


Nu nog leren vliegen... Helaas werd ik op de eerste vlucht na ongeveer een uur luchtziek! Dit, niet geheel zeldzame obstakel, heb ik nu gelukkig overwonnen. Mijn vorige, derde, vlucht had ik namelijk, gelukkig, nergens last meer van! Bijna iedereen in onze klas werd de eerste vlucht misselijk, de reden onbekend en de meeste mensen hebben nu gelukkig nergens last meer van!


Ondertussen heb ik al drie vluchten gehad en begin ik een beetje te wennen aan het vliegen. Er is echter nog een lange, zware weg te gaan!



Heel veel groetjes vanuit een belachelijk warm Arizona!!! =)

3 opmerkingen:

  1. Ha die Ben,
    Geweldig, dat je nu eindelijk de lucht in kon. Je doet kennelijk vanaf het begin heel veel zelf. Grappig, de eerste keer luchtziek. Hoeveel voorbereiding is er gemiddeld nodig voor een vlucht van een uur en wat doe je zoal tijdens de vlucht? Groetjes, Koos.
    Hoi Ben,
    Eindelijk!! Wat heb je er lang op moeten wachten ... Als ik het zo lees was dit een prachtige ervaring. En ik maar denken dat je de eerste vlucht weinig zelf mag doen. Hoe ging de landing? En was Alex en beetje tevreden? Veel mooie vlieguren.
    Groetjes
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eindelijk.. het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. Ik denk ook wel dat het je een ongelooflijke kick geeft als je voor het eerst de gashendel vol naar voren mag duwen en je eerste Take off (ok met instructeur)gaat maken.
    Nu heb je tenminste het gevoel dat het echte werk is begonnen..
    Ben succes en op naar je volgende milestone je 1e SOLO!!
    Veel plezier en safe flights namens pap en mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben, wat super voor je! Volgens mij wordt die rush nog een verslaving. Dat met dat misselijk worden was vast wel even schrikken, lijkt me. We hopen nog veel mooie verhalen van je te lezen, Ben. Het schrijven ervan gaat je aardig af. Groetjes Anneke en fam

    BeantwoordenVerwijderen