~~ How about no longer being masochistic
How about remembering your divinity
How about unabashedly bawling your eyes out
How about not equating death with stopping... ~~
Vanaf zevenduizend voet hoogte naar beneden kijken. Sommige mensen zullen je voor gek verklaren, maar angst is een emotie die op dat moment niet toeslaat. In het door jou bestuurde redelijk kleine vliegtuig kijk je compleet anders naar het landschap en zo ook naar het water onder je. Van bovenaf de trillingen in een meer bekijken, het klinkt absoluut niet extraordinair en toch creëert het een bijzondere aanblik. Een simpele windstoot van bovenaf doet het meer vanuit de kern trillen en de golven verspreiden zich richting het land.
De kracht op een voorwerp is gelijk aan de impulsverandering van het voorwerp, de tweede wet van Newton. Een kleine massa met hoge snelheid die het water bereikt, in dit geval een windstoot, zorgt ervoor dat het water, een stof met een vele malen hogere massa, in beweging komt.
Traagheid, de eerste wet van Newton, zorgt ervoor dat de golf blijft bewegen in de richting van het land, alleen aangezien de lucht ook hier weerstand biedt neemt de snelheid af. Mocht de golf dan toch het land bereiken dan treedt de derde wet in werking, actie is reactie: de golf ketst af tegen het land. Een deel van de kracht wordt door de aarde geabsorbeerd, die door zijn enorme massa, gelukkig, niet zichtbaar in beweging komt. De overige kracht stuurt de golf terug richting de kern van het meer, waar de golven vervolgens weer kracht afstaan aan de golven uit tegenovergestelde richting.
(Gateway airport)
Misschien een kleine 'flashback' richting de middelbare school, maar toch iets waar ik soms nog aan denk als deze natuurwetten zichzelf bewijzen zonder dat je daar enige moeite voor hoeft te doen. Genoeg gefilosofeerd voor vandaag...
Gisteren, woensdag, was de derde vlucht op de Diamond 40. Tijd om 'steep turns' en 'stalls' te herhalen. Voor degene bij wie de betekenis is weggezakt een korte resumptie.
'Steep turns' zijn scherpe bochten waarbij de stand van de vleugels 45 graden draait ten opzichte van de horizon.
(Dit is ongeveer de stand van het vliegtuig in een normale bocht. Hierbij is de stand van de vleugels ten opzichte van de horizon ongeveer 30 graden.)
Een 'stall' is een situatie waarin het vliegtuig niet meer genoeg lift (opwaartse kracht) produceert om zichzelf in de lucht te houden en dus uit de lucht valt. Echter is het zo dat na een 'stall', het vliegtuig uit zichzelf de neus naar beneden duwt, snelheid creëert en zo weer stabiliseert. Wat ons ook weer terug brengt naar de tweede wet van Newton: Kracht = Massa maal Snelheid. Aangezien de massa van het vliegtuig, hopelijk, constant blijft tijdens het vliegen, kan alleen de snelheid ervoor zorgen dat de kracht kan veranderen. In dit geval is die kracht de lift die nodig is om te blijven vliegen. (Realiteit is dat de kracht van de motor ook nog voor lift zorgt, maar laten we het verhaal niet gecompliceerd maken.)
Ook hebben wij vandaag de tickets voor onze vlucht naar Nederland in ontvangst mogen nemen! 4 december om 08:05 worden wij in Amsterdam verwacht. Nog een paar weekjes dus!
Overigens begint de temperatuur hier nu ook goed te dalen. De maximale temperatuur is twintig graden, wat natuurlijk best lekker is. 's Avonds daarentegen is het nog maar vijf graden. Dat is het nadeel van een landklimaat: het verschil in temperatuur tussen dag en nacht verschilt als dag en nacht.
Gelukkig hebben we hier wel het voordeel dat overdag altijd het zonnetje schijnt en dat maakt het weer nog steeds zwembad-achtig.
Nog even en dan is ook dat voorbij en moet ik weer gaan wennen aan de regenbuien! Eén ding is zeker, de natuur en zijn wetten kunnen wij alleen maar gehoorzamen...
B.
Ha die Ben, Leuk man, je volgenden toestel. Tja die wetten, als Newton dat had geweten, dat er zolang daarna nog discussie over zou ontstaan. Ongeveer net als de wet actie =(-) reactie, vraag maar aan Roel! Er zit in ieder geval waarheid in wat je schrijft. We hebben ons zeker bewust te zijn van wat een aantal wetten beschrijft. We zien elkaar binnenkort, Ben, heel erg lek en ik ben uiteraard heel benieuwd naar al je verhalen. Tersloops kijken we dan nog even naar onze geachte vrien Isaäc. Ben het ga je goed, groetjes vanuit Wognum.
BeantwoordenVerwijderenJa, Ben. En wiskundig gezien is, als actie=-reactie geldt, een logisch gevolg dat actie+reactie=0. Kortom, het maakt allemaal niet uit want de actie en de reactie zijn samen toch nul, dus ......
BeantwoordenVerwijderenZo, ga daar maar eens over filosoferen. Ben benieuwd waar jij op uit komt. Het heeft Roel en Koos en mij een hele wintersportvakantie, en nog langer merk je nu, gekost om te debatteren en we zijn er nog niet uit.
Maar E=Mc2 (2=kwadraatje) is nog belangrijker, want als piloot moet je de zwaartekracht nooit onderschatten.
Doe al je huisgenoten/collega's de groeten van mij. En tot gauw in december in het winterse Nederland.
Mam.