donderdag 9 september 2010

Spewing Hellfire and Brimstone

              ~~ Don't leave me hanging
                                  In a city so dead
                                             Held up so high
                                                       On such a breakable thread ~~


Vandaag was het dan eindelijk zover. Na vier dagen te hebben gewacht, was de school er uiteindelijk in geslaagd de buitengewone prestatie te verwezenlijken om 'hem' op het schema in plannen voor zijn 70-uurs check. Tijd: 13:00 uur 's middags, lekker veel turbulentie en redelijk warm... Perfecte tijd voor een check...

Desondanks was de jongen euforisch dat hij eindelijk zijn check-ride zou vliegen en op deze prachtige met een helderblauwe hemel gevulde donderdagmorgen vertrok hij vroeger dan gewoonlijk naar school. Nadat hij het weer had bekeken werd zijn extreem verheven moraal behoorlijk op de proef gesteld. De 'Terminal Area Forecast', ook bekend als de TAF, voorspelde niet veel goeds! Een wind komende uit richting 220 met 15 knopen en gusting 25. Dat viel nog binnen de limieten, maar ideaal is anders.

Voorafgaande de check worden er enkele vragen gesteld die over diverse onderwerpen kunnen gaan. Deze vragen vormden geen erbarmelijk impediment aangezien de instructeur die de student gewoonlijk had altijd veel nadruk legde op theorie en dus kon hij de meeste vragen zonder veel problemen beantwoorden.

Gedurende de check ging de vlucht zijn gangetje. Hij vloog zoals hij dat gewend was met zijn instructeur.

Helaas is de uniformiteit tussen de verschillende 'flight instructors' regelmatig in overeenkomst met die tussen Geert Wilders en D66. Specifieke handelingen die de gedupeerde jongen waren aangeleerd werden door de examinator als incorrect beschouwd. Deze onfortuinlijke junctuur was echter niet degene die leidde tot zijn definitieve teloorgang.

Die bewerker staat bekend als: 'checklists'. Voor en tijdens de vlucht wordt er verwacht dat je bepaalde 'checklists' voltrekt. Zolang het vliegtuig en aarde druk op elkaar uitoefenen, is het verplicht om bij het effectueren van de checklist ook écht de fysieke checklist erbij te pakken en deze op te lezen. Zodra grond en landingsgestel echter separeren, wordt er verwacht dat de 'checklists' uit het hoofd kunnen worden uitgevoerd. Gedurende zijn gebruikelijke vluchten voerde hij deze 'checklists' altijd uit in onmededeelzaamheid.

Consequentie? Prominent aanwezig kan ik u verzekeren. Namelijk een quotering genaamd: 'below standard'. Examinator-X heeft de student metterdaad 'partial' (gedeeltelijk) laten slagen doordat zijn 'checklist useage' (het gebruikt van checklisten), volgens E-X, onder de standaard was. Op de grond, kreeg de student, laten we de persoon in kwestie zonder enige bedoelingen en zonder dat dit een op een realiteit gebaseerde gebeurtenis is, voor de grap Ben noemen, was het gebruik van de checklists echter wel correct.

Om dit als een carcinoom groeiende stuk proza dan enigszins te resumeren, voortvloeit hier het vonnis. Student Ben moet met zijn eigen instructeur een vlucht aliëneren, waarin hij maarliefst één compleet 'pattern' om het vliegveld zal vliegen. Deze vlucht zal zonder exaltatie ruim 5 minuten confisqueren. Als uit de vlucht blijkt dat student Ben competent genoeg wordt geacht om de 'checklist' hardop uit te spreken in de lucht zal deze zijn 70-uurs check passeren.

Helaas nog twee hersendodende dagen die ik moet afwachten totdat mijn instructeur terugkeert van zijn weekend-break. Daarna zal ik de vlucht volbrengen en mijn gouden strepen in ontvangst mogen nemen. Geduld is een schone zaak. (Zelfs als deze resulteert uit een smerige verrichting...)

Mijn pretentieloze mening?.. Ik kleur die gouden strepen er zelf wel op...



Au revoir! Een boze B.

3 opmerkingen:

  1. Ha BB,
    Een fase afronden is altijd tricky. Kennelijk ben je tijdens de oefenvluchten onvoldoende gewezen op het feit, dat je de checklist ook fysiek op schoot moet hebben en die ook echt puntsgewijs moet afwerken. Ik vind dat wel opmerkelijk. Daarnaast kan een willekeurig examinator niet aan je neus zien dat je geen dingen overslaat en terecht natuurlijk. Neemt niet weg, dat het volgen van die lijsten natuurlijk ook is om, juist in moeilijke gevallen, geen dingen over het hoofd te zien. Maar goed, je bent er bijna en we gunnen je je eerste streep van harte en we gaan er ook van uit, dat je dat gaat lukken. Houd ons op de hoogte Ben! Hartelijke groet uit het Wognumse.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou je bent toch niet gecrashd? dan ben je geslaagd vind ik:) je mag me nog steeds naar hawai brengen hoor:) nou over twee dagen kan je ze over je getekende strepen zetten:)
    kusje ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sja, kinderachtige instructeur he.
    gewoon over een paar dagen (misschien nu al) het werk afmaken.
    gr pap en man

    BeantwoordenVerwijderen